( ! ) Warning: Declaration of GDLR_Import::bump_request_timeout() should be compatible with WP_Importer::bump_request_timeout($val) in /var/www/vh67387/1/redleaflet.nl/wp-content/plugins/goodlayers-importer/goodlayers-importer.php on line 27
Call Stack
#TimeMemoryFunctionLocation
10.0002398600{main}( ).../index.php:0
20.0003398880require( '/var/www/vh67387/1/redleaflet.nl/wp-blog-header.php' ).../index.php:17
30.0003399232require_once( '/var/www/vh67387/1/redleaflet.nl/wp-load.php' ).../wp-blog-header.php:13
40.0004400000require_once( '/var/www/vh67387/1/redleaflet.nl/wp-config.php' ).../wp-load.php:37
50.0004401248require_once( '/var/www/vh67387/1/redleaflet.nl/wp-settings.php' ).../wp-config.php:80
60.03452036992include_once( '/var/www/vh67387/1/redleaflet.nl/wp-content/plugins/goodlayers-importer/goodlayers-importer.php' ).../wp-settings.php:303
Red Leaflet Zara gezien?
14
sep
2017
2

Zara gezien?

Ze ziet er nog uit als een meisje, maar toch is het beroemde 40-jarige Poolse model Malgosia Bela uitgekozen door modeketen Zara voor hun campagne Timeless, waarmee het modehuis wil laten zien dat ze ook interessant zijn voor 40-plussers.

Timeless: Zara boort een nieuwe bron aan

Naast de 40-jarige Bela, zijn gelukkig ook de 41-jarigeYasmine Warsame en de 53-jarige Kristina de Coninck te zien in de campagne. Zij zijn nét iets zichtbaarder de veertig gepasseerd en minstens net zo mooi.

Zara showt met de Timeless-campagne –het woord zegt het al– het type kleding dat tijdloos en klassiek is en richt zich hiermee op een voor hen nieuwe groep: de niet piepjonge vrouw. Een groep die in de kleding- en cosmeticabranche steeds meer in de spotlights staat, want omvangrijk en kapitaalkrachtig. Qua titel is de campagne een gouden greep, want hoe ouder je wordt hoe minder je hebt met snelle mode. Daar komt bij dat het wel heel erg aanlokkelijk is om je hogere leeftijd te associëren met het begrip tijdloos.

Op de vingers getikt

Helemaal met open armen is de Zara-campagne niet ontvangen. Malgosia Bela vertelt in haar filmpje dat het leuk zou zijn om niet ‘oud en lelijk’ te worden. De Amerikaanse Huffington Post wond zich flink op vanwege deze uitspraak en de duidelijke koppeling van oud aan het woord lelijk. Foei Zara! Lieten ze weten. Zo schiet je je doel voorbij en benadruk je het cliché dat je met deze campagne juist de wereld uit wilt helpen.

Ik, als nuchtere Hollandse, schrik daar minder van. Bijna niemand vindt zich er nou direct mooier op worden naarmate de teller steeds verder opschuift naar de honderd, laten we wel wezen. En Bela benadrukt ook nog eens dat ze ouder worden prettig vindt, dus relativering genoeg.

De collectie

Een speciale, apart voor de doelgroep gemaakte collectie is Timeless niet. De kleding is ook gefotografeerd op jongere modellen en terug te vinden in het reguliere assortiment van Zara. Het Spaanse modehuis wil met de campagne simpelweg 40-plussers ervan overtuigen dat ze ook hen wat te bieden heeft. En waarom ook niet: ondanks al het trendy fast-fashionspul is er genoeg draagbaars te vinden voor dames met een mooie leeftijd.

 

Wil je meer weten over hoe duurzaam en eerlijk Zara is? Kijk hier bij Rank-a-brand.

1 Response

Leave a Reply